استفاده از سنگ های طبیعی در کف

1399/12/19

در بین متریال هایی که برای کف استفاده می شوند ، هیچ یک به اندازه سنگ طبیعی زیبا و لوکس نیستند. اصطلاح «سنگ طبیعی» به انواع مواد معدنی متولد کوهستان گفته می شود که در مقابل هر نوع محصول سنگی مصنوعی یا دیگر متریال های ساخته شده قرار دارند. کفپوش های سنگ طبیعی متداول شامل تخته سنگ ، سنگ چینی، سنگ مرمر ، سنگ آهک ، سنگ تراورتن ، گرانیت و ماسه سنگ است که هر یک از آن ها دارای خواصی نسبتا متفاوت هستند. شناخت ویژگی های سنگی که برای کف یک مکان خاص خریداری می کنید اهمیت قابل توجهی دارد. در مقالات قبلی دراباره اهمیت ASTM صحبت کردیم و در این مقاله به بیان چند فاکتور کلی می پردازیم که به هنگام خرید، باید در نظر بگیرید.

میزان جذب

درجه جذب به میزان تخلخل ماده ای معین اشاره دارد. هرچه میزان جذب یک سنگ بیشتر باشد، بیشتر در خطر لکه ها قرار دارد. اگر یک سنگ جاذب تحت شرایط انجماد قرار گیرد، می تواند در معرض آسیب ترک خوردگی نیز باشد. سنگ های طبیعی از نظر میزان جذب بسیار متفاوت هستند. ماسه سنگ متخلخل ترین و گرانیت از نفوذ ناپذیرترین سنگ ها هستند. میزان جذب بر اساس اصطلاحات زیر طبقه بندی می شود:

غیر شیشه ای:

دارای بالاترین سطح جذب است. در بیشتر موارد ، از تایل های غیر شیشه ای نباید در هر محیط مرطوب استفاده شود.

نیمه شیشه ای:

در حالی که این تایل ها جذب کمتری دارند ، هرچه بیشتر در معرض مایعات قرار بگیرند ، به نگهداری بیشتری نیاز دارند.

شیشه ای:

این سطح جذب استاندارد برای تایل های کف است و این مواد به طور کلی برای اکثر کاربردهای داخلی و خارجی با کمترین میزان تردد در نظر گرفته می شوند.

نفوذ ناپذیر:

 این مواد در برابر جذب مایعات مقاوم هستند و بنابراین نگهداری آن ها آسان تر خواهد بود. آن ها اغلب در پروژه های تجاری پربازدید استفاده می شوند.

floor stone

به طور کلی ، ماسه سنگ متخلخل ترین ماده سنگ طبیعی است. تراورتن ، سنگ آهک و تخته سنگ دارای جذب متوسطی هستند ، در حالی که گرانیت نسبتاً ضد آب است. مواد صیقلی نیز نسبت به سطوح لبه دار یا شکاف دار آب کمتری جذب می کنند.

برای مطالعه درباره اسلب بوک مچ اینجا کلیک کنید.

درجه

برخی از خرده فروشان برای ارزیابی کیفیت مواد از سیستم درجه بندی استفاده می کنند. این می تواند به اندازه ، شکل و ضخامت تایل و همچنین وضعیت سطح آن اشاره داشته باشد. اکثر سیستم های درجه بندی دارای سه سطح کیفیت هستند:

 

  • درجه 1 که به مواد با کیفیت و یکنواخت اشاره دارد.
  • درجه 2 که متشکل از موادی با نقص جزئی مانند تراشه ، خراش یا سطح نامنظم است.
  • مواد درجه 3 که دارای اشکالات عمده ای در اندازه ، شکل و یا  سطح هستند ، و معمولا از آن ها به عنوان قطعات دیوارهای اکسنت یا برخی از کاربردهای دکور روستایی استفاده می کنند.

ضریب اصطکاک

این فاکتور، میزان لغزندگی مواد مختلف را اندازه گیری می کند. هرچه ضریب بالاتر باشد ، کشش کاشی بیشتری خواهد داشت. این ضریب به ویژه در محیط های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه و همچنین مکان های تجاری پر رفت و آمد بسیار مهم است. در مورد مکان هایی که برای معلولین ساخته می شود بهتر است از متریال کف حداقل دارای ضریب اصطکاک 6/0 استفاده شود.

در میان سنگ هایی که برای کف به کارمی روند، برخی مانند سنگ لاشتر  بیشتر از سایرین برای کاربردهای فضای باز مناسب هستند. بسیاری از عوامل فوق تعیین می کند که آیا باید از ماده ای در محیط باز استفاده شود یا نه.

اکسیداسیون

مواد سنگ طبیعی طی میلیون ها سال در زیر زمین تشکیل می شوند و اغلب حاوی انواع مختلفی از عناصر متفاوت هستند. گاهی اوقات آهن در این مواد وجود دارد که می تواند به صورت رنگ های قرمز روشن و کهربا در سطح سنگ ظاهر شود. مسئله ای که در محیط بیرون وجود دارد این است که این آثار آهن می تواند اکسید شود. این فرآیند معمولاً به عنوان زنگ زدگی شناخته می شود و می تواند باعث شود که کل تایل با گذشت زمان از بین برود.

مزایای استفاده از سنگ طبیعی در کف

floor stone

دلایل زیبایی شناختی و عملی زیادی وجود دارد که نشان می دهد سنگ طبیعی می تواند برای ساخت کف، انتخاب خوبی باشد. هر قطعه سنگ، خلقت منحصر به فرد زمین است و این نکته باعث می شود کف پوش ها یونیک باشند. بنابراین هر طبقه کاملاً منحصر به فرد است. سنگی که از دل کوهستان به وجود آمده، می تواند برخلاف سایر مصالح ساختمانی ، به فضاهای زندگی ارتباط مستقیم و ابدی با جهان طبیعی بدهد. ضمنا تایل های سنگ طبیعی ، بدون آلودگی و سازگار با محیط زیست هستند.

چالش های استفاده از کف طبیعی سنگ

سنگ های طبیع متریال های بسیار مناسبی برای ساخت کفپوش هستند اما برخی از اشکالات نیز وجود دارد که استفاده از آن ها را کمی چالش برانگیز می کند؛  از جمله:

به استثنای گرانیت و برخی از تخته سنگ ها ، سنگ طبیعی ماده ای کاملاً متخلخل است و برای محافظت از سطوح آن ، باید بصورت دوره ای به آن ها مواد نگه دارنده زده شود.

برخی از مواد صیقلی مانند سنگ مرمر می توانند به راحتی خراشیده شوند.

بعضی از سنگ ها بسیار شکننده هستند و به راحتی تراش می خورند.

هنگام خرید مواد کفپوش سنگ طبیعی مهم است که تحقیق کنید و مشخصات مواد خریداری شده را دریابید. بهتر است بدانید که آیا سنگ مورد نظر برای برنامه خاص شما مناسب است و به چه میزان نگهداری نیاز دارد. همیشه قبل از خرید از فروشنده خود سوال کنید و درباره سنگ کاملاً تحقیق کنید.

امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.